Edu-i

Vanuit de centrale hal liep ik de BETT binnen via één van de vele ingangen. Twijfelend stond ik tussen de stands. Je moet begrijpen dat alles nogal overweldigend over kwam. Waar zou ik beginnen? Ik besloot zomaar een kant op te lopen. Ik bekeek allerlei stands met programma’s, robots, virtual reality en nog veel meer. Aan het eind van mijn wandeling bedacht ik me dat ik slechts dit pad maar één kant op was gelopen. Vanaf het punt waar ik was begonnen, was nog minstens net zo veel te zien aan de andere kant. En ook naast mij waren nog paden, die ik nog niet had bewandeld. Immens groot dus.

(meer…)

Sommige ICT-vernieuwingen worden gemakkelijker geaccepteerd, dan anderen. Dit komt door de mate waarin je team openstaat voor ICT-vernieuwingen, de mate waarin je team zich gehoord voelt en de mate waarin je team ondersteund wordt tijdens de invoering van een ICT-vernieuwing. Er is echter nog een vierde factor, die invloed heeft op de acceptatie van een ICT-vernieuwing, namelijk de eigenschappen van ICT-vernieuwing zelf.

(meer…)

Extra ondersteuning kan een positieve uitwerking hebben op de acceptatie van een ICT-vernieuwing. Dit kan ondersteuning zijn in de vorm van leertijd, instructie en naslagwerk. Hieronder geef ik een korte toelichting op deze drie vormen van ondersteuning.

(meer…)

Iedere school heeft te maken met ICT. Dit kan minimaal zijn: je school heeft een set laptops waarmee af en toe individueel gewerkt wordt en de leerkrachten gebruiken een digibord om instructie te geven. Dit kan ook vooruitstrevend zijn: je school heeft voor alle docenten en studenten een laptop en er wordt gebruik gemaakt van adaptieve leerprogramma’s, virtual reality, portfolio’s en online samenwerken. Of iedere vorm daar tussenin, afhankelijk hoe het staat met de ontwikkeling van ICT op je school. Waar je school staat in deze ontwikkeling, zegt veel over je team, maar misschien nog wel meer over jou als digicoach. Het is immers de digicoach die zijn kijk op ICT-vernieuwingen regelmatig inspirerend aan het team zou moeten brengen, zodat ook zijn collega’s een positief beeld hiervan kunnen vormen en dus willen ontwikkelen. En als je team de behoefte voelt om zich te ontwikkelen, dan is het waarschijnlijker dat het zich hiervoor zal inzetten.

(meer…)

Als digicoach ben je geïnteresseerd in wat ICT kan betekenen voor het onderwijs op je school. Je kijkt continue om je heen naar nieuwe, relevante ontwikkelingen. Je houdt jezelf hiervan op de hoogte. Hierdoor ontwikkel je als digicoach een bredere kijk op ICT-vernieuwingen en vorm je gemakkelijker een beeld van wat een verandering op het gebied van ICT voor je school kan inhouden. En daar verschil je dus in met de rest van je team! Ter verduidelijking zal ik hieronder een paar voorbeelden geven van hoe je dit terug ziet in je handelen op je werk.

(meer…)

Het is bijna een jaar geleden dat ik schreef over Microsoft Whiteboard. Sinds die tijd zijn er enkele verbeteringen aan het programma doorgevoerd. Deze kleine verbeteringen maakte het programma handiger in gebruik. Maar nu is er een grotere stap gemaakt met Microsoft Whiteboard. Microsoft heeft namelijk een paar onderdelen toegevoegd en die zijn speciaal voor het onderwijs!
(meer…)

Je hebt een prachtige lessencyclus gemaakt met daarin wisselende werkvormen en gebruik van verschillende ICT-middelen. Dat moet dan toch wel een serie lessen zijn, die voldoet aan de 21-eeuwse vaardigheden? Toch… Je twijfelt daarover. Is er een manier om dit te controleren? Jazeker! En ik heb daarvoor ook nog een laagdrempelige app gemaakt. (meer…)

Even een kort persoonlijk berichtje.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn laatste werkdag gehad bij SCOH. Ik heb daar bijna drie jaar met heel veel plezier gewerkt. Ik heb er ontzettend veel geleerd, vooral als ICT-coördinator. Ik zal echt met plezier aan het werk en iedereen terug denken. (meer…)

Op mijn school volgen we de ontwikkeling van de leerlingen via het leerlingvolgsysteem van Cito. Het aantal goed gemaakte opgaven wordt per leerling en per toets omgezet in een vaardigheidsscore. Dit is geen moeite, want dit wordt gedaan door Esis. Maar ‘geen moeite’ geldt helaas niet voor het berekenen van de vaardigheidsgroei. Esis berekent dit niet, dus moet dit per leerling per toets handmatig uitgerekend worden. Om te zien of een leerling voldoende groei heeft gemaakt, moet daarvoor een tabel (bijvoorbeeld van het HCO) met benodigde vaardigheidsgroei per Citoscore per Citotoets geraadpleegd worden. Kortom, een hondenklus. (meer…)

Het schooljaar is weer begonnen en dat betekent dat er weer volop kaartjes gemaakt worden met de namen van de leerlingen. Een vraag die ik vaker heb gehoord is: welk lettertype past het beste bij wat er in de lesmethodes wordt gebruikt? (meer…)